Fundacja wystosowała do Ministerstwa Zdrowia pismo prosząc o ustosunkowanie się do wątpliwości, jakie pojawiają się u użytkowników Rejestru i podmiotów zgłaszających produkty. (zob. pismo do Ministra) Wyjaśnienie i uzupełnienie informacji dotyczących niedawnych zmian w funkcjonowaniu Elektronicznego Systemu Powiadamiania oraz Rejestru GIS jest ważne i będzie pomocne dla wszystkich uczestników rynku (zob. odpowiedź GIS)
Zgodnie z danymi Najwyższej Izby Kontroli branża suplementów diety w Polsce rozwija się niezwykle dynamicznie. Prognozowany w najbliższym czasie roczny wzrost rynku, który został oszacowany na podstawie dotychczasowych danych, powinien wynieść 8%. Prognozuje się, że w 2020 r. wartość sektora gospodarczego opartego o suplementy diety wyniesie ponad 5 miliardów złotych[1]
Uwaga! Świadectwo wolnej sprzedaży- ważny dokument dla firm eksportujących suplementy diety!
Świadectwo wolnej sprzedaży suplementu diety to potwierdzenie, że w dniu wydania dokumentu wskazany w nim suplement diety jest wprowadzony legalnie do obrotu i do stosowania na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej przez uprawniony, zgłoszony podmiot gospodarczy. Świadectwo wydaje Fundacja Europejski Instytut Suplementów i Odżywek dla suplementów diety umieszczonych w rejestrze GIS po notyfikacji lub po zakończeniu postępowania wyjaśniającego. Dokument wydawany jest w języku polskim i angielskim, a także, na życzenie wnioskującego, w języku kraju docelowego.
Zainteresowanym firmom chętnie udzielimy stosownych wyjaśnień- prosimy o kontakt mailowy na adres biuro@eisd.pl z podaniem w treści hasła „Świadectwo” i nr tel. Oddzwonimy w ciągu 24 h!
Żadne regulacje ani kontrole nie będą tak skuteczne jak ostrożność konsumenta. Ostrożność w wyborze produktu na rynku i korzystanie z pewnych źródeł informacji - wskazuje prezes Fundacji EISD, Katarzyna Wójcicka. Zachęcamy do lektury artykułu: http://www.rynekaptek.pl/wywiad/ulatwiamy-konsumentom-poruszanie-sie-po-rynku-suplementow,24880_1.html
Ponad 200 uczestników, 13 prelegentów, 4,5 godziny dyskusji, wystąpień i wymiany doświadczeń – tak w liczbach wygląda konferencja biznesowo–naukowa zorganizowana przez Fundację Europejski Instytut Suplementów i Odżywek „Wprowadzenie do obrotu suplementów diety. Ograniczanie ryzyka, jakość i transfer technologii”, która odbyła się 20.lutego.
Prelegentów i słuchaczy zaproszono do auli Wydziału Nauk o Żywności Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie. Tu spotkali się naukowcy, badacze, właściciele i pracownicy firm z branży a także przedstawiciele Państwowej Inspekcji Sanitarnej i innych instytucji, które na co dzień zajmują się żywnością i suplementami diety. Konferencję uroczyście otworzyli prof. dr hab. Mirosław Słowiński – dziekan wydziału oraz prezes EISD, Katarzyna Wójcicka. Mówiono wiele o publikacji pt. „Przewodnik konsumencki. Jak czytać etykiety suplementów diety?”, poprzez którą Fundacja chce edukować konsumentów, strzec przed zakupami produktów niepewnych, niespełniających wymogów czy wręcz nielegalnych i wspierać ich codzienne wybory. Wiele mówiono również o innowacyjnym, branżowym systemie certyfikacji poddającym suplementy diety niezależnym badaniom i kompleksowej ocenie pod kątem bezpieczeństwa oraz spełnienia wymagań prawnych, jakościowych i etycznych, czyli znaku „EISD – Certyfikat Jakości Suplementów Diety”. Pierwszy panel konferencji wypełniły wystąpienia na temat obowiązków i odpowiedzialności prawnej producentów i dystrybutorów suplementów diety, metod ograniczania ryzyka wprowadzania do obrotu suplementów niezgodnych z normami, bezpieczeństwa i świadomości konsumentów. Panel drugi zawierał prelekcje pracowników naukowych Wydziału Nauk o Żywności SGGW na temat suplementów diety i żywności w prowadzonych tu projektach badawczych.
Zapraszamy serdecznie na konferencję biznesowo-naukową poświęconą zagadnieniom dotyczącym wprowadzania do obrotu suplementów diety.
To ważne dla branży wydarzenie odbędzie się 20 lutego 2018 w Warszawie. W auli Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego spotkają się producenci, dystrybutorzy, eksperci i naukowcy – podmioty działające na rynku suplementów diety.
Głównym celem konferencji jest ocena obecnych zagrożeń dla rozwoju rynku i wskazanie narzędzi ograniczających ryzyko wprowadzania na rynek suplementów, które nie spełniają odpowiednich wymagań prawnych, jakościowych i etycznych.
Paneliści poruszą również tematykę związaną z rozwojem branży opartym na wiedzy i transferem technologii.
Organizatorem Konferencji „Wprowadzenie do obrotu suplementów diety. Ograniczanie ryzyka, jakość i transfer technologii” jest Fundacja Europejski Instytut Suplementów i Odżywek
Suplementy diety są wprowadzane do obrotu, zgodnie zresztą ze swoją prawną definicją, w formie umożliwiającej dawkowanie, w tym m.in. w postaci kapsułek, tabletek, itp. To właśnie przyjęta forma suplementów diety, jak również sposób ich prezentacji i reklamy, powodują u konsumentów naturalne skojarzenia z poziomem bezpieczeństwa i jakości właściwym dla produktów leczniczych. Czy jednak dla producentów powinno to stanowić jednoznaczny wyznacznik do wdrażania reżimu produkcyjnego i powiązanego z nim systemu zarządzania jakością właściwych dla wytwarzania produktów farmaceutycznych? A może, skoro produkty te są prawnie zakwalifikowane jako środki spożywcze, wystarczy wdrożyć w zakładzie podstawowe zasady dobrej praktyki produkcyjnej i higienicznej oraz systemu HACCP, by mieć pełne zaufanie do bezpieczeństwa i jakości wytwarzanych suplementów? Optymalnego rozwiązania, jak to często bywa, należy szukać gdzieś pośrodku.
GMP farmaceutyczne, a suplementy diety.
Zbieżność postrzegania przez konsumentów suplementów diety z bezpieczeństwem i jakością wytwarzania właściwą dla leków stanowi realne wyzwanie dla producentów. Chcąc bowiem dostosować infrastrukturę zakładu i zasady wdrożonego systemu zarządzania jakością do wymagań typowych dla produktów leczniczych należałoby zastosować w praktyce założenia określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 listopada 2015 r. w sprawie wymagań Dobrych Praktyk Wytwarzania (Dz.U. 2015.1979 z dnia 2015.11.27). Analizując określone w rozporządzeniu szczegółowe wymagania można wywnioskować, że są one rzeczywiście jak najbardziej właściwe dla produkcji leków i substancji czynnych. Czy jednak precyzyjnie trafiają w potrzeby zarówno producentów, jak i konsumentów w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa i jakości suplementów diety? Doświadczenia audytorów systemów zarządzania bezpieczeństwem i jakością produktów funkcjonujących w branżach podwyższonego ryzyka, w tym produkcji żywności i leków, jasno wskazują, że więcej nie zawsze oznacza lepiej.
Warto w tym miejscu wspomnieć, że wymagania Dobrych Praktyk Wytwarzania określone we wspomnianym rozporządzeniu zostały opracowane na bazie analizy zagrożeń związanej bezpośrednio z produktami leczniczymi, a nie żywnościowymi. Wynikiem tego są bardzo specyficzne dla leków wymogi np. w zakresie dedykowanych narzędzi w kontroli jakości czy konieczności prowadzenia dokumentacji produkcyjnej. Mają one na celu ograniczenie poważnych zagrożeń dla bezpieczeństwa leków wynikających m.in. z operowania na substancjach czynnych o leczniczym działaniu czy ewentualnych, bardzo szkodliwych dla zdrowia skutków zaistnienia zanieczyszczeń krzyżowych. Dodatkowo, wytyczne te wprowadzają konieczność implementacji niektórych rozwiązań wynikających bezpośrednio z zapisów ustawy z 6 września 2001 r. - Prawo farmaceutyczne (Dz.U.2016.2142 t.j. z dnia 2016.12.23), jak np. wymagania dotyczące tzw. Osoby Wykwalifikowanej, czy zwalniania produktu, które zdecydowanie wykraczają poza specyfikę przemysłu żywnościowego. W kontekście analizy ryzyka oraz otoczenia prawnego związanych z wytwarzaniem suplementów diety, wymagania te często okazują się po prostu niewłaściwe i nakierowane na zapobieganie wystąpienia zagrożeń związanych bezpośrednio z wytwarzaniem leków, a nie środków spożywczych, którymi przecież są suplementy diety. W praktyce zakładowej wdrożenie tych wymagań może więc okazać się zaangażowaniem nieadekwatnych zasobów organizacyjnych i finansowych, otrzymując w zamian system zarządzania bezpieczeństwem i jakością produktów, który nie jest dostosowany do specyfiki i zagrożeń związanych z wytwarzaniem suplementów diety. Więcej rzeczywiście nie musi więc w tym przypadku oznaczać lepiej.
Wymagania prawne - czy wystarczają?
Suplementy diety, jako środki spożywcze, podlegają ogólnym zasadom prawa żywnościowego odnośnie obowiązków producenta w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa wytwarzanych produktów. Dotyczy to przede wszystkich przepisów określonych w ustawie z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz.U.2017.149 t.j. z dnia 2017.01.24) oraz rozporządzeniach 178/2002[1] i 852/2004[2]
Zapraszamy na I Ogólnopolski Kongres "Suplementy Diety - Prawo, Jakość, Zdrowie"
Kongres jest wydarzeniem poświęconym prezentacji najważniejszych, aktualnych problemów i zagadnień dotyczących suplementów diety, które obfitować będzie w panele dyskusyjne i wykłady prelegentów ze świata nauki i biznesu, gości z kraju i zagranicy. Kongres adresowany jest do producentów, dystrybutorów i osób zainteresowanych tematyką suplementów diety.
W trakcie spotkania Agnieszka Szymecka-Wesołowska, Wiceprezes Zarządu Europejski Instytut Suplementów i Odżywek poprowadzi panel - "Przekazy marketingowe o suplementach diety kierowane do lekarzy i farmaceutów - co jest dozwolone, a co nie”.
Organizatorami kongresu jest Krajowa Rada Suplementów i Odżywek we współpracy z Wydziałem Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego. Parterem wydarzenia jest Europejski Instytut Suplementów i Odżywek.
Kongres odbędzie się 19 października w Łodzi na wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Łódzkiego.
Szczegóły i rejestracja: http://suplementy.eventshaper.pl/
Proponowane zmiany do ustawy o bezpieczeństwie żywności i żywienia to temat spotkania konsultacyjnego w Ministerstwie Zdrowia w dniu 22.06.17 z przedstawicielami środowiska branżowego oraz zainteresowanymi instytucjami publicznymi.
Ministerstwo zapoznało się z uwagami wniesionymi przez środowisko branżowe ( w tym EISD) do wcześniejszych propozycji i uwzględniło szereg argumentów.
Uczestniczący w spotkaniu przedstawiciele EISD wynotowali w szczególności poniższe zmiany:
Obecnie Ministerstwo Zdrowia opracowuje nową wersję projektu, uwzględniającą wnioski i uwagi przedstawione w trakcie spotkania. Skonsolidowany projekt zostanie niebawem przedstawiony do dalszych konsultacji.
Sz. Pan Marek Niechciał
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Szanowny Panie Przezesie,
W związku z coraz częściej wyrażaną przez różne środowiska potrzebą organizacji ogólno-polskiej debaty o suplementach diety, a także w związku z pojawiającymi się sugestiami w zakresie niedostatecznie efektywnych standardów dla jakości i bezpieczeństwa tej grupy produktów wynikających z obowiązujących regulacji, Fundacja Europejski Instytut Suplementów i Odżywek pragnie przedstawić swoje stanowisko:
W odniesieniu do rynku legalnych suplementów diety, podlegających urzędowej kontroli, sys-tem gwarancji prawnej ustanowiony w regulacjach prawno-żywnościowych jest kompleksowy i uznawany za wystarczający dla ochrony interesów konsumentów.
W pierwszym rzędzie należy podkreślić, że od strony kwalifikacji prawnej, suplementy diety są środkami spożywczymi, a co za tym idzie podlegają regulacjom prawa żywnościowego. Zgodnie z nimi zaś podlegają licznym obowiązkom w zakresie wymogów co do ich składu, odpowiedniej informacji dla konsumenta a także badań i analiz, przewidzianym m.in. w:
Ponadto, zgodnie ze szczegółową, sektorową regulacją dotyczącą stricte suplementów diety a przewidzianą w Dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych oraz – na poziomie krajowym – w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. ws. składu i znakowania suplementów diety, producenci suplementów diety mają obowiązek deklarowania w oznakowaniu zawartości witamin i składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny w oparciu o analizy produktu, wykonane przez producenta. Wyraźnie stanowi o tym art. 6 ww. rozporządzenia Ministra.
Ponadto, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa żywnościowego wyrażonymi w Rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogól-ne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności:
Całość systemu zamyka nadzór nad przestrzeganiem wymogów prawa żywnościowego, który jest powierzony organom urzędowej kontroli żywności (w tym w szczególności organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej), a w przypadku naruszenia tych wymogów podmiot dopuszczający się naruszeń podlega sankcjom o charakterze zarówno administracyjno- jak i karno-prawnym. Poziom obawy przed sankcjami,