20 Luty 2017
Sz. Pan Marek Niechciał
Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów
plac Powstańców Warszawy 1
00-950 Warszawa
Szanowny Panie Przezesie,
W związku z coraz częściej wyrażaną przez różne środowiska potrzebą organizacji ogólno-polskiej debaty o suplementach diety, a także w związku z pojawiającymi się sugestiami w zakresie niedostatecznie efektywnych standardów dla jakości i bezpieczeństwa tej grupy produktów wynikających z obowiązujących regulacji, Fundacja Europejski Instytut Suplementów i Odżywek pragnie przedstawić swoje stanowisko:
W odniesieniu do rynku legalnych suplementów diety, podlegających urzędowej kontroli, sys-tem gwarancji prawnej ustanowiony w regulacjach prawno-żywnościowych jest kompleksowy i uznawany za wystarczający dla ochrony interesów konsumentów.
W pierwszym rzędzie należy podkreślić, że od strony kwalifikacji prawnej, suplementy diety są środkami spożywczymi, a co za tym idzie podlegają regulacjom prawa żywnościowego. Zgodnie z nimi zaś podlegają licznym obowiązkom w zakresie wymogów co do ich składu, odpowiedniej informacji dla konsumenta a także badań i analiz, przewidzianym m.in. w:
Ponadto, zgodnie ze szczegółową, sektorową regulacją dotyczącą stricte suplementów diety a przewidzianą w Dyrektywie 2002/46/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 10 czerwca 2002 r. w sprawie zbliżenia ustawodawstw Państw Członkowskich odnoszących się do suplementów żywnościowych oraz – na poziomie krajowym – w Rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 9 października 2007 r. ws. składu i znakowania suplementów diety, producenci suplementów diety mają obowiązek deklarowania w oznakowaniu zawartości witamin i składników mineralnych oraz innych substancji wykazujących efekt odżywczy lub inny efekt fizjologiczny w oparciu o analizy produktu, wykonane przez producenta. Wyraźnie stanowi o tym art. 6 ww. rozporządzenia Ministra.
Ponadto, zgodnie z ogólnymi zasadami prawa żywnościowego wyrażonymi w Rozporządzeniu (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającym ogól-ne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującym Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającym procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności:
Całość systemu zamyka nadzór nad przestrzeganiem wymogów prawa żywnościowego, który jest powierzony organom urzędowej kontroli żywności (w tym w szczególności organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej), a w przypadku naruszenia tych wymogów podmiot dopuszczający się naruszeń podlega sankcjom o charakterze zarówno administracyjno- jak i karno-prawnym. Poziom obawy przed sankcjami, wynikającymi z nieprzestrzegania obowiązującego prawa, wpływa na skuteczność działań kontrolnych.
Z powyższego wyraźnie wynika, że w świetle obowiązujących obecnie przepisów, nie ma prawnej możliwości wprowadzania na rynek suplementów diety, które w jakikolwiek sposób mo-głyby być szkodliwe dla zdrowia konsumentów czy nienadające się do spożycia.
Producent nie może deklarować obecności w produkcie składnika, którego w nim nie ma, a zawartość obecnych w produkcie składników musi wykazać na podstawie prowadzonych badań (vide: obowiązek prowadzenia analiz przewidzianych w art. 6 Rozporządzenia Ministra Zdrowia ws. składu i znakowania suplementów diety). Co więcej, producent musi dopilnować, by składnik, któremu przypisuje korzystny efekt odżywczy bądź fizjologiczny, występował w produkcie w ilości wystarczającej dla osiągnięcia takiej deklarowanej korzyści. Warunki i ramy dla deklarowania korzyści odżywczych bądź fizjologicznych żywności (w tym suplementów diety) określa szczegółowo Rozporządzenie (WE) nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 20 grudnia 2006 r. w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności.
Powyżej opisany system gwarancji prawnej ustanowiony w regulacjach prawno-żywnościowych jest więc kompleksowy i uznawany za wystarczający dla ochrony interesów konsumentów suplementów diety, zaopatrujących się w stosowne produkty zarówno w sprzedaży aptecznej, jak i poza aptecznej.
Dynamiczny rozwój branży suplementów diety to jednak pole do różnego rodzaju naruszeń wymagających zmian regulacyjnych czy samoregulacyjnych w odniesieniu do praktyk rynkowych. Doskonałym przykładem jest podpisany ostatnio przez organizacje branżowe Kodeks Dobrych Praktyk Reklamy Suplementów Diety.
Właściwa komunikacja z konsumentem, a także konsument dostatecznie poinformowany i przezorny stają się istotnym elementem w procesie eliminacji nieuczciwych producentów.
EISD stoi jednak na stanowisku, że obecnie największy problem stwarza dystrybucja interne-towa produktów pozostających poza legalnym , kontrolowanym rynkiem- nie notyfikowanych ani w Polsce ani w żadnym kraju UE .To kwestia, która wymaga zespolenia działań wielu instytucji i organizacji.
Europejski Instytut Suplementów i Odżywek pragnie zadeklarować swoją pełną gotowość do współpracy ze wszystkimi gremiami – publicznymi i prywatnymi – dla wypracowywania optymal-nych rozwiązań (prawnych i edukacyjnych) mających na celu wypełnienie przestrzeni między bez-pieczeństwem i prawami konsumenta a dynamicznie rozwijającym się rynkiem suplementów diety.
Z poważaniem,
Prezes EISD
Katarzyna Wójcicka